MEGOSZTÁS

2016-ra általánossá vált az “internetes sztár” kifejezés, amit általában olyan emberekre használnak, akik saját gyártású, internetre feltöltött videóikkal lettek híresek. Ezek a videósok, akiket az általuk használt megosztó alkalmazástól függően általában streamereknek vagy youtubereknek is nevezünk, gyakran több százezres, külföldön akár több milliós nézettségű anyagokat készítenek, az ismertebbek közülük pedig főállásként végzik a pár éve még nem is létező tevékenységet. De mi is az a streamer, és mi különbözteti meg őt a youtubertől? Hogyhogy csak most lett divat ez a foglalatosság?

 

Új formula, milliós nézettség

A világszerte egyre több felhasználó számára, egyre kényelmesebben (és olcsóbban) elérhető szélessávú internet megnyitotta a lehetőséget a letöltés nélküli médiaközvetítéshez és fogyasztáshoz, amit a streamelő oldalak megjelenése is mutat. Az egyik első próbálkozó már 2007 óta a piacon van: az egykor Justin.tv néven futó oldal fektette le az alapokat a mára hatalmas trenddé nőtt streamelésnek és streamer foglalkozásnak. A Justin Kan és Emmett Shear által alapított cégnél hamar kiderült, hogy a legnagyobb igény a játékos tartalmakra van, 2014-ben pedig be is zárták a vállalkozás többi szárnyát, kizárólag az immár Twitch.tv néven elkülönített gamer részükre koncentrálva.

twitch_tv1

A Twitch jelenleg több mint másfél millió streamerrel és havi 100 millió látogatóval büszkélkedik, a növekvő igény és számok pedig a befektetők mellett erősen próbálkozó konkurenciát is magával hozott. Az alapvetően ingyenes szolgáltatás lényege, hogy bárki, akinek megvannak hozzá az eszközei (megfelelő internetkapcsolat és számítógép), regisztráció után létrehozhat egy saját csatornát, ahol élőben megoszthatja játékát.

Ez lehet csupán a játék közvetítése, de webkamera és mikrofon segítségével a streamer is látszódhat az adásban, így a reakciói mindenki számára azonnal láthatóak és hallhatóak, ami a folyamatos, élő, néző-videós közötti kommunikációt is elősegíti. A streamerek megoszthatnak tippeket a játékkal kapcsolatban, beszélgethetnek rajongóikkal, elmesélhetnek egy-egy magánéleti történetet, személyesnek érződő kapcsolatba kerülve nézőikkel.

A versenyeken is részt vevő professzionális játékosok élőben közvetíthetnek a mérkőzésekről, izgalmas virtuális csatáikat pedig bárki megnézheti. Erről szól a streamelés, amit a releváns oldalakon bárki bármikor megnézhet – és vissza is nézhet, ugyanis meghatározott ideig (a Twitchen ez előfizetés nélkül 14 nap) utólag is elérhetőek a videók.

Öldöklő harc a piacért

A videósok előadók, színészek is egyben, hiszen – főleg, ha ezt választották foglalkozásuknak – szórakoztatnak, és céljuk, hogy új követőket szerezzenek, valamint megtartsák a már meglévőket. Saját, egyedi stílusuk fogja meg a rajongóikat, függetlenül attól, hogy ez a stílus mennyire megjátszott és a marketingnek szóló. Cégek alapultak a videósok foglalkoztatására is, hazánkban is akad példa olyan vállalkozásra, ahol az ígéretes tehetségeket gyűjtik össze és menedzselik. A nagy nézőszámért az oldalak is fizetnek: bár egy több százezres nézettség magyar viszonylatban igen, amerikai viszonylatban viszont nem számít magasnak, a Twitch és a YouTube is fizet a legsikeresebb videósoknak a reklámbevételi díjból.

A Twitch műfajon belüli egyeduralmát egyre több szolgáltatás próbálja megtörni: 2015 augusztusában a világ legnagyobb videómegosztója, a YouTube indított látványos hadjáratot a monopólium felszámolásáért. A médium korábban is lehetőséget nyújtott videók feltöltésére, ám nem volt olyan élő, streamelésre alkalmas szolgáltatása, mint amilyennel a Twitch befutott. Augusztusban azonban minden megváltozott, a jelenleg is béta fázisban álló élő közvetítés a YouTube-ra is megérkezett, ahol az adás vége után szinte rögtön elérhetővé válik a videó, ami a Twitch-csel ellentétben nem kerül 14 nap után törlésre.

A YouTube stream még gyerekcipőben jár a konkurenséhez képest, ám a meglévő több millió youtubernek immár nem kell más szolgáltatást használnia ahhoz, hogy a feltöltött videóik mellett akár élőben is kommunikálhassanak rajongóikkal. Az “egyszerű” youtuberekből így lehettek streamerek vagy youtube streamerek, akiknek elég egy médiumhoz hűségesnek lenniük, így rajongóik sem “aprózódnak el” a különböző platformok között.

 

Saját magukat rendezik

Azért nem minden videós szeret streamelni: a jellemzően a YouTube-on megtalálható felhasználók előre felveszik játékokról, filmekről, szépségápolásról vagy nagyjából bármilyen témáról szóló videójukat, majd gondos utómunka után feltöltik azokat az internetre. Rajongóik megnézhetik a videókat, kommentelhetnek azokhoz – a nézőkkel való kommunikáció nem olyan erős és személyes, mint egy stream esetében, viszont a vágott mozgóképek örökös előnye marad, hogy sokkal megtervezettebbek, olajozottabbak, mint az élő adások.

pewdiepiePewDiePie – Az angol nyelvű videókat készítő svéd játékos jelenleg a világ legismertebb videósa, akit idén még a Time magazin is beválasztott a 100 legnagyobb befolyással bíró ember közé. PewDie-nak rekordtartó 47 millió feliratkozója van, videóit pedig több mint 13 milliárdan látták már.

Míg egy YouTube videó 5 másodpercesként, 30 másodpercesként, 10 percesként is működhet, egy jó közvetítés általában több órán keresztül megy, teljesen más lehetőségeket magában rejtve. Nem minden működik röviden és vágottan, és nem minden működik élőben és hosszan – minden videós és néző maga döntheti el, hogy neki melyik forma a szimpatikusabb.

A streaming műfaja napi szinten ültet milliókat a monitorok elé, és bár a profikról hangos a sajtó, a streamerek nagy része azért a mai napig amatőr szinten, lelkesedésből, pár néző előtt próbálgatja a lehetőségeket. Az iparág jelentőségét mutatja, hogy a Twitch.tv iránt több nagy tech cég is érdeklődött, aminek a vége az lett, hogy 2014 augusztusában az Amazon vásárolta fel a céget 1 milliárd dollárért.

szirmai_gergely

Szirmai Gergely – Az egyik legismertebb magyar videósnak közel 350 ezer YouTube-feliratkozója van. Szirmai elsősorban nem a játékokkal lett híres: saját készítésű Hollywood Hírügynökség nevű műsorában filmekről nyilvánít véleményt. Van videója, amit közel egy millióan láttak már.