MEGOSZTÁS

Biztos előfordult már veletek, a reptéren szobroztatok és azon gondolkodtatok, hogy ki fizeti ki nektek azt az időt, amit itt töltötök feleslegesen.

Nos itt egy jó hír: Amennyiben az elmúlt három évben 3 óránál többet késett a repülőgéped, törölték járatod vagy visszautasították beszállást, akkor szinte biztos, hogy jogosult vagy egy kis kártérítésre – erről az Európai Unió már egy 2004-es rendeletben döntött részletesen. A nagy számok törvénye alapján sokan igényelhetnék ezt a 250-600 euró közötti kártérítési összeget: Európában ugyanis évente 800 millió ember dönt úgy, hogy repülőre szállva indul el kirándulni, tanulni, üzletet kötni vagy rokont látogatni.

Akár 600 EUR kártérítés

Szűkebb régiónkban, a budapesti Liszt Ferenc repülőtéren is egyre növekvő számú utas fordul meg: 2015-ben 10,2 millióan érintették fővárosunkat. A Flight Stats adatai szerint a budapesti repülőtérről induló járatok közel negyede (23,4 százalék) már eleve késéssel indul, átlagosan 39 perccel.

A légitársaságoknál marad a pénz

Sokan igényelhetnének kártérítéstis, ám megdöbbentő módon a jogosultak kevesebb, mint 1 százaléka dönt úgy, hogy tesz is valamit ez irányban, él kártérítési jogaival.

“Hogy miért hagyunk ennyi pénzt a repülőtársaságok zsebében, az több okra vezethető vissza – mondja Bolyó Anikó, a magyar családi vállalkozásként induló Flight Refund ügyvezetője. Sokan nem is ismerik ezt a lehetőséget. Azt gondolják – tévesen –, hogy ha a légitársaság felkínált egy másik járatot, elhelyezte egy szállodában, akkor már minden kötelességének eleget tett. Ha a légitársaság felelős a késésért, a járat törléséért vagy a beszállás visszautasításáért, akkor ezeken felül is jár az utasnak a 250-600 EUR (77-185 000 forint) közötti kárpótlás.”

Weben indított ügymenet

A baj csupán az, hogy még ha ismerik is jogaikat az utasok, a nehézkés és drága jogi procedúra, a légitársaság székhelyéhez igazodó nemzetközi jogi ügyintézés nem ismerete és az alátámasztó információk begyűjtése mind-mind eltántorító tényező. Volt eddig. A kártérítésre jogosult utazók felkarolására indult ugyanis útjára 2012-ben a Flight Refund, mint családi vállalkozás. A 3 éves fejlesztést követő 1 éves pilotműködés alatt légi ipari és követeléskezelési szakmákban járatos menedzsmenttel, jogi szakértői csapattal kibővített cég ezres nagyságrendű utasnak szerezte meg a jogszerűen járó kártérítési összeget.

Ahhoz, hogy pénzéhez hozzájusson, az utasnak csak regisztrálnia kell a cég weboldalán a járat információit megadva. A szakértői csapat megvizsgálja az ügyet, eldönti, hogy az adott járat problémája a légitársaság miatt következett-e be. Három nap alatt értesítik az utast, hogy elvállalják-e az ügyet, és innen kezdve neki a várakozáson kívül semmi tennivalója. Az elvállalt eseteket 98 százalékos sikerrátával fejezi be a Flight Refund – ezért 30 százalékos sikerdíjat számol fel. Ez még abban az esetben sem növekszik, ha netán többletköltséget jelentő pereskedésig fajulna az ügy.

Azonnali értesítés utazási irodák ügyfeleinek

A Flight Refund nemcsak az egyéni utasoknak, hanem az utazási irodáknak is segítséget nyújt. Azok pedig plusz, lojalitás-növelő szolgáltatásként tudják nyújtani utasaiknak a kártérítési lehetőségekről szóló gyors és pro-aktív értesítést. Az Európában egyedülálló informatikai fejlesztésnek köszönhetően a szolgáltatást igénybe vevő utazási irodák ügyfelei már a járatkésés napján értesülnek e-mailben arról, hogy kártérítésre jogosultak, és regisztrálhatnak a Flight Refund weboldalán.