A tavalyi évet két cikkben is kiveséztük tech szempontból, és arra jutottunk, hogy olyan eget rengető, mindent elsöprő, a világot megállító újdonság nem született. Mégis voltak olyan fontos jelenségek, amelyek nagy hatással voltak az emberekre, és ezek között első helyen szerepelt a Pokémon Go.
A Niantic Labs és a Nintendo közös gyermeke ígéretesen indult, és rövid idő alatt hatalmas sláger lett belőle. Mivel a cégek pénzügyi adatokat nem kötnek az orrunkra, ezért az elemzők, általában elég pontos becsléseire kell hagyatkoznunk.
Majdnem 1 milliárd fél év alatt
Az App Annie nevű piackutató szerint a Pokémon Go 2016-ban összesen 950 millió dolláros bevételt ért el, ami egy egyébként ingyenesen letölthető játék esetében elég komoly eredmény. Ehhez érdemes azt is számításba venni, hogy az alkalmazás július 6-tól volt elérhető és hetekig, hónapokig csak a nagyobb országok felhasználói szabadulhattak rá a Pokémonok világára.
Persze vannak hivatalos információk is az alkalmazásról, amely közül az egyik beszédes az 500 milliós letöltés, amit pár hónap alatt ért el. A másikat a CES alatt közölte a Niantic marketing vezetője: Archit Bhargava elárulta, hogy a játékosok eddig összesítve 8,7 milliárd km-t sétáltak le szörnyeket keresve, ami szintén elég szédítő adat.

Az App Annie adatbányászai korábban azt is kiszámolták, hogy a Pokémon Go mindenkinél gyorsabban, alig 90 nap alatt elérte a 600 millió dolláros bevételt. Ez a gyorsaság azzal magyarázható, hogy az első hónapokban egyre több helyen lett elérhető a játék, szinte az egész világ ezen pörgött. Aztán a megjelenés után 110 nappal jött a 800 milliós mérföldkő, majd 2016 végére az említett 950 millió USD.
Hogy csak tisztán lássunk: ez átszámítva 273 milliárd magyar forint. A magyar állam 2016-ra tervezett költségvetési hiányát (761 milliárd Ft) ezzel szépen vissza lehetne pótolni – ezen azért érdemes egy kicsit elidőzni.
Senki nem volt képes erre
Ok, ha megvagyunk, akkor jöjjön még pár adat. Ezt az elképesztő bevételt senkinek sem sikerült eddig produkálnia a mobiljátékok piacán. A Candy Crush Saga több mint 200 nap alatt szedett össze 600 milliót, de a Clash of Clans ezt 500, a Puzzle & Dragons pedig 400 nap alatt hozta össze. A Pokémon Go a filmiparhoz képest is elég jól pörgött, hiszen a Batman vs. Superman: Dawn of Justice c. film teljes éves bevétele nem érte ezt az összeget.
És hogy mi a siker titka? Az App Annie szakértői szerint az egyik faktor a játék ismert és szeretett világa, az egyszerű játékmenet (azaz a gyűjtögetés), a kiterjesztett valóság használata és a rendkívül erős közösségi hatás. Végül még egy érdekes megállapítás: a sokmilliós játékos állomány nem szívott el máshonnan felhasználókat, mivel a Pokémon Go egy új dimenzióban, menet közben (egyébként mobilmentes időben) szórakoztatta az embereket.