MEGOSZTÁS

A Panasonic még az év elején, Las Vegasban mutatta be OLED TV sorozatának két új tagját. A EZ950, illetve EZ1000-es modellek pár nappal ezelőtt Varsóban, különleges körülmények között mutatták meg magukat a régió újságíróinak. Toronyház, fekete kaják, még feketébb illatok, méregdrága, de csúcstechnológiával bíró televíziók: helyszíni beszámolónk következik az eseményről.

A mi nappalinkban a mai napig egy Panasonic gyártmányú plazma tévé teljesít szolgálatot. Egy letűnt kor emléke: mára a 40 col már megmosolyogtatóan kicsi, az okos funkciók csak mutatóban vannak benne, mégis a mai napig tökéletesen működik, plusz olyan színeket, képminőséget hoz, ami miatt az ember nem szívesen válik meg tőle. A piac azóta teljesen magára hagyta a technológiát, és az olcsóbb, jobban kezelhető LCD, majd OLED panelek felé fordult.

A bemutató helyszíne a Zlota44 épület 50. emeletén

Éppen ezek miatt beszédes és tanulságos pillanat volt, hogy amikor a Panasonic egyik fiatal, japán munkatársával szóba elegyedtem, és említettem neki, hogy Panasonic televíziónk van, amire azonnal jött a reakció: “biztosan plazma”. Amikor megerősítettem, hevesen bólogatott, így nemcsak a bemutatott modellekből, hanem ebből a válaszból is lejött, hogy a Panának újra a képminőség az elsődleges.

Abszolút feketeség

Az OLED nem teljesen új a cég számára, mivel pár évvel ezelőtt a CZ950-tel már belekóstoltak ebbe a világba. A CES-en (és persze Varsóban) kiderült, hogy a két új modellel magasra lőnek, ami a beletolt technológiákon, a prémium áron, és a köré megálmodott kommunikációban is jól tetten érhető. A szlogen ugyanis az, hogy ezekkel a tévékkel Hollywood beköltözik az ember otthonába, ami nem hangzik rosszul és valamennyi alapja talán van is.

Az oly sokat emlegett processzor…

A helyi prezentációkból az derült ki, hogy a Panasonic elsősorban a képvezérlésre, a processzorra, illetve az ahhoz rendelt képjavító folyamatokra helyezi a hangsúlyt. Ezt a feladatot Studio Colour HCX2 4K CPU látja el, aminek az elsődleges feladata a pontos színvisszaadás. Ezt azzal erősítették, hogy hollywoodi szakemberek méltatták a panelek előnyei, plusz kiderült, hogy nem egy animációs film (pl. Kubo és a varázshúrok) színvilága ezen panelek segítségével készült.

Ezt az ember vagy elhiszi, vagy nem, de a helyszíni képsorok, és a technológia részletezése valóban alátámasztani látszott, hogy ezeken a képernyőkön tényleg valami különlegeset lát viszont, ha az ember befekteti azt a nem kevés pénzt.

Az egyik mágikus kifejezés az abszolút fekete volt: a fekete területek kezelése, az azon megjelenő részletek fontossága állandó és visszatérő kérdéskör ezen a területen. A Pana ezt egyrészt az említett processzorral oldja meg úgy, hogy a fényerő minden egyes fokozatához egy teljes színadatbázist tárol a chipseten, hogy mindig a legpontosabb színt tudja megjeleníteni (így lesz a fekete is tökéletes). Erre jön még rá, hogy az EZ1000 egy úgynevezett Absolute Black szűrővel is rendelkezik, ami „elnyeli a környezeti fényt, hogy kiiktassa a tükröződést, így biztosítva a legtisztább, legpontosabb fekete szintet, ami különösen előnyös erősen megvilágított helységekben”.

Az EZ1000-s modell alatta a Technics hangsugárzuóval

A rendezvény egyik, történetesen nem a televíziókhoz köthető része volt, amikor a fekete fogalmával más területeken próbáltunk megismerkedni. Egy illat specialista azt a feladatot kapta, hogy kikeverje a fekete illatot, aminek következtében újságírók jelentős csoportja fekete szemfedőben elmélyülten szaglászta az orra elé tett illatos kendőket. Biztos érdekes látvány lehettünk. A szaglás után egy korábban festőként, szobrászként dolgozó séf az ízlelést támadta. Ő fekete ételekkel kényeztetett bennünket. Itt csak annyit mondanék, hogy volt sok korom, fekete sajt, málna, furcsa hal, és még furcsább májpástétom, ami ennek ellenére desszertként érkezett.

Egy új (szf)éra?

De visszatérve az eredeti témához: a Zlota44 nevű toronyház 50. szintjén megtartott bemutató során közelebbről is megnézhettük a tévéket, amelyeken valóban elképesztő részletességű, színvilágú képsorok futottak. A 65 colos EZ1000-as kapott egy Technics soundbart is, amiben összesen 14 hangszóró (nyolc mély-, négy közép- és két magassugárzó, valamint egy quad passzívsugárzó a mély hangszínek erősítéséhez) gondoskodik az audio élményekről.

A képességek közül persze nem hiányzott a Multi HDR támogatás (HDR10, Hybrid Log Gamma), valamint egy ideje azt is lehet tudni, hogy a két modell megkapta az Ultra HD Premium, illetve THX 4K minősítéseket is. Ezek az elkápráztatáson kívül azért is hasznosak a cégnek, mert innentől ezek a panelek ügyfél-referenciamonitorként is használhatóak, azaz professzionális környezetben is megállják a helyüket, aminek komoly presztízs éréke lehet (sőt, már van) a jövőben.

A Panasonic az OLED panel/jelfeldolgozás/képfinomítás hármas felépítésében hisz, a képminőséget, a pontos színvisszaadást mindennél fontosabbnak tartja, aminek a csúcsán a tökéletes „fekete élmény” elérésének célja lebeg. Mindez valóban jól hangzik, az azonban már egy kicsi kijózanítóbb, hogy a „legolcsóbb” 55 hüvelykes (van 65 colos verziója is) EZ950 is 1 millió forint feletti áron lesz elérhető, míg a szintén 65-ös (lesz 77-es is!) EZ1000-es simán veri a 2 millió forintos árat.

A japánok tehát nem az árral, hanem a minőséggel, és a színekkel szeretnének piacot szerezni, az átlagvásárló pedig reménykedhet, hogy az esetleges sikerek után a fenti képességek legalább egy része megjelenik a kisebb, és visszafogottabb árú modellekben is.