MEGOSZTÁS

Több gépkocsigyártó is dolgozik a saját autonóm megoldásán, közülük a Ford szabványosítani szeretné az önvezető járművek fényjelzéseit. A szabályozott kommunikáció az emberi sofőrök és a gyalogosok életét könnyítené meg…

Bólintottál kis komám?

Az önvezető autókkal kapcsolatban egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miként fognak a járművek kommunikálni a forgalom más résztvevőivel. A forgalomban való részvétel ugyanis nem csupán gépies, rutinokat felvonultató cselekvést követel, hanem időnként valós idejű, azonnali döntésen nyugvó jelzésekre (reflektor felvillantása, kézmozdulatok, szemkontaktus) is szükség van. Mivel egy önvezető jármű esetében az utóbbiak nem jöhetnek szóba, ezért a Ford és Virginia Tech a fényjelzések rendszerezését és szabályozását szorgalmazza.

Extra fényekkel a biztonságért

A Ford szerint a fényjelzések mellett szól, hogy az emberek már megszokták azokat, ezért nem igényel külön erőfeszítést, hogy odafigyeljenek rájuk. A fényjelzésekre épülő kommunikációs eljárás egyszerű, minden járműre külön erre a célra beépített fényforrások kerülnek. Ha az önvezető jármű elsőbbséget kíván adni, mindkét oldalán felvillantaná a fénycsíkot, míg álló helyzetből történő gyorsítás esetén a lámpák pl. gyorsan villognának. A tapasztalatokat egy módosított kisbusz segítségével gyűjtik (ebben a humán sofőr ülésnek van álcázva), több kamera rögzíti a forgalom részvevőinek visszajelzéseit, összegezve a hatásos jelzéseket.

A Ford több iparági és szabványügyi szervezettel is felvette a kapcsolatot, s a gyártó a látássérültek miatt egy külön projektet is futtat, ahol azt vizsgálják, miként lehet a világtalan embereket figyelmeztetni az önvezető autók mozgására.