MEGOSZTÁS

A Codemasters ügyesen építkezett a múlt évi minőségi alapokra, és sikerült egy még teljesebb, még élvezetesebb és még tartalmasabb F1 szimulációt produkálnia. Megvárattak a brit kóderek, de minden évét megérte a várakozás.

Nehéz helyzetbe hozták magukat a Codmesters fejlesztői, mert a múlt évre sikerült megtalálniuk a Formula 1 adaptálásának módját. Ezúttal egy durván profi és színvonalas végeredményt tettek le az asztalra. Számokban mérve az F1 2016 átlag 85-ös Metacritic értéken áll, és kíváncsian vártuk, hogy mivel tudnak egy évvel később többet vagy jobbat adni. Nyilván titkon sokan számítottak rá, hogy nagy dolgok nem lesznek várhatóak, de látva a végeredményt profikhoz méltóan sikerült tovább finomítani, valamint értékes plusz tartalmat belecsempészni az F1 2017-be.

A Grand Prix, Time Trial, Championship és Multiplayer menüpontokat nem kell bemutatni, ugyanazokat nyújtják, mint amit már évekkel ezelőtt is, megjelent azonban pluszba az Event opció, ahol minden héten részt vehetünk egy online megmérettetésen. A lényeg azonban az egyjátékos lehetőség, azaz a karrier mód, elvégre baromira eltalálták az összetételét. Képességekre építő vezetési modellel megáldott versenyhétvégéket, apró menedzser funkciókkal színesítették, ami varázslatos eszenciává érett össze. A szabadedzéseken a mérnökeink által megszabott feladatokat teljesítve, a megszerzett pontjainkból kezdhetünk neki az autónk fejlesztésének, amit egy részletes R&D fejlesztési fán költhetünk el.

Négy fő kategóriában, adott ideig tartó munkafázisokat indíthatunk, és ha a kasznin vagy a futóművön (Chassis) végzünk fejlesztéseket, akkor csökkenthetjük az autónk súlyát vagy javíthatunk a gumikopás mértékén. Ha a hajtáson (Powertrain), vagyis a motoron kezdünk dolgozni, akkor az üzemanyag fogyasztás és motorteljesítmény terén érhetünk el javulást, az aerodinamikát (Aerodynamics) piszkálva a DRS és leszorító erő ügyében járhatunk el hasznosan, míg ha a tartósság (Durability) részlegre uszítjuk rá a mérnököket, akkor az alkatrészeink meghibásodást és kopását tudjuk késleltetni. Ezzel a húzással és az alkatrész limit játékba illesztésével értelmet nyert a szabadedzés, ráadásul a különböző gumikhoz rendelt feladatok teljesítésével fel is készítenek a versenyekre, megtanuljuk az ideális íveket, valamint a jó gumi és üzemanyag használatot. Az egész karrier mód ebben a formájában egy több hónapos szórakozás, ami élvezetes kihívásokban bővelkedik, és bőséges játékidőt biztosít a rajongóknak.

Nem mellesleg a karrierbe totálisan beleépítették az alkatrész menedzsmentet, ami egyrészről komolyabb taktikázást hozott a játékmenetbe, elvégre szabadedzésekre visszapakolhatunk használtabb alkatrészeket, míg az újakat érdemes jól beosztani, főleg, hogy rohadt keményen szívózik velünk a rendszer. A fejlesztéseink rendre ebbe az irányba fognak eltolódni, pedig lenne sok érdekes és ígéretes fejleszteni való, ahelyett, hogy a rajtbüntetéseket próbáljuk kínkeservesen elkerülni a megadott alkatrészlimitet nem átlépve. Ráadásul már a kicsit elhasználódott alkatrészek is képesek állandó bosszúságot katalizálni az óvatos, koncentrációtól túlfeszült virtuális pilótákban. Bosszantóra sikerült ez a funkció, amellett, hogy rendkívül jó hatással van a játékmenetre, talán még egy kis finomhangolásra szorult volna.

Óriási jelentősége van ezúttal a Flashbacknek is, ráadásul úgy, hogy korlátlanul használhatjuk. Kezdetben azt hittem ezzel kikerült a feszültség és a tét a játékból, de mindennél nagyobb szükség van az állandó korrigálás lehetőségére, az óriási sebességnél való tizedmásodpercekért történő küzdelem okán. Sikerült a zseniálisan belőtt, realisztikus irányításnak köszönhetően értelmet adni ennek a funkciónak, ugyanis a hosszú versenyek vagy a nagy sebesség miatt jelenlévő erős koncentráció megkívánja a javítás lehetőség. Ha a képességeinkhez tudtuk igazítani a nehézséget és a vezethetőséget, akkor azonnal magával ragad a virtuális száguldó cirkusz.

Az aktuális szabályok és változások implementálásán és az alaposan megtervezett karrier módon felül szerencsére, kapunk azért még újdonságot, és nem a női pilóták megjelenésére gondolok. A 2017-es felvonás esetén, köszönhetően a múlt évre elkészített ügyes alapoknak, ezúttal jutott idő az olyan extrákra is, mint a klasszikus autók szerepeltetése. Nem egy egyszerű körözgetős megoldásról van szó, hanem még a karriermódban is csináltak helyet nekik. Időközönként eleget tehetünk egy-egy meghívásos versenynek, ahol ráadásul még különböző kihívásokat is teljesíthetünk. Persze futhatunk sima versenyeket is a régi nagy csapatok bajnoki autóival, de itt már kicsit csorbul az összkép, elvégre nem lehet teljes a múlt megidézése. A híres pilótákra és a korhű autófestésekre az azóta életbelépett reklámtörvények jóvoltából nem számíthatunk, így kicsit foghíjas a végeredmény.

Érdekes kérdés, hogy ha a Brit brigád képes napjaink színvonalát megközelíteni grafika, effektek, fényhatások, valamit dinamikus időjárás kapcsán, és utóbbiból fakadóan realisztikus fizikai viselkedést megvalósítani, egy kifejezetten szerethető és jól paraméterezhető vezethetőség és nehézségi szint mellett, akkor miért szórják meg ívesen fekáliával a karaktermodellek vagy a mesterséges intelligencia témakörét? Egy esős futam egészen látványos egy HDR-es 4K-s TV-n PS4 Proval, de a torz, sőt, mondjuk ki, atom béna átvezetők nem zavartak házon belül senkit a Codemastersnél? Persze megérthetnénk, hogy ez egy versenyjáték, ahol huszadrangúak a karakterek, de képtelen rá az ember, mikor rémesen kegyetlen ceremóniák vagy boxutca jelenetek részese lesz. Érzésem szerint a 4.0-ás EGO Engine nyugdíjazása már időszerű lenne.

Az irányíthatóság, kezelhetőség, vezethetőség megfelelő eszközökkel piszkosul élvezetes. Egyedül azért haragudhatnánk, hogy PC-n billentyűzettel egy komolyabb szinten játszhatatlan, igaz megfelelő butításokkal és segítségekkel még a klaviatúra kapcsán is meg lehet találni a közös nevezőt, de sokkal több van ennél a játékban. Már kontrollerrel is érezni a megváltozott autók nagyobb sebességét és különböző viselkedéseit, ráadásul tökéletesen félúton található az arcade és szimulációs mérce között, azaz mindenki számára élvezetes lehet. Az első körök minden pályán megdöbbenések sorozatát váltották ki, annyira interaktív viselkedés tapasztalható az aszfalt és az autó között. Monacó szűk utcáinak egyenetlen útszakaszai ekkora sebességnél meghökkentő viselkedést produkálnak, amit tökéletesen sikerült átadnia az F1 2017-nek.

A kocajátékosok, akik csak önfeledten versenyeznek néhány percet, a játékban megbúvó alattomos bugokról lehet, hogy tudomást sem fognak venni, viszont a naponta órákat köröző fanatikusok sokszor döbbenetes dolgokba futhatnak. Számukra lesz leginkább tapasztalható a mesterséges intelligencia botladozásai is, feltéve, ha illethető ilyen finom kifejezéssel? Sokszor agyatlanul viselkednek a gépi ellenfelek, mereven ragaszkodva száguldanak az ideális íven, és ha elmérünk egy kanyart, aminek eredményeként a közeli gumifalról visszapattanunk, akkor úgy elkaszálnak, hogy tőből szakítják le a kerekünket. Egyszer szabadedzésen az első kör elején defektet kaptam és végig döcögtem a boxba, természetesen szabadon hagyva az ideális íveket, és figyeltem a gépi reakciókat. Egy nagyobb egyenesben volt, hogy feltorlódtak, mert nem mertek előzni, aztán meg a következő kanyarban kamikaze módra bevágódtak elém. Egy szűkebb pályaszakaszon kialakult tömegbalesetkor bekövetkező idióta kapkodásról, vagy a biztonsági autó megjelenésekor kialakult káoszokról pedig jobb, ha nem is beszélünk. Kicsit felelőtlen és inkonzisztens az MI, bőven van még mit fejleszteni rajta.

Aki beruházott a széria tavalyi részére, az joggal lehet tanácstalan, hogy akkor most vegye, vagy ne vegye a 2017-es kiadást, elvégre az előző is baromi jól sikerült. Azt gondolom a rajongók számára nem kérdéses, hogy ők az új szabályrendszerekhez igazodva akarnak majd virtuálisan körözgetni a hivatalos idei mezőnnyel, ráadásul a karrier módban is történtek jelentőségteljes fejlesztések, amit megint csak nem fognak kihagyni. Mondjuk a klasszikus verdák élménye is egy olyan pontja az F1 2017-nek, ami vásárlásra fogja buzdítani a játékosokat. Féltem tőle, hogy elkényelmesedik a Codemasters az F1 2016 jó eredményei után, de pont annyit sikerült hozzátenniük, hogy ne süthessük rá a rókabőrös kifejezést. Végre egy igazán értékes Codemasters produktum.

Fejlesztő: Codemasters Birmingham
Kiadó: Codemasters
Megjelenés: 2017. augusztus 25.
Műfaj: Racing
Platform: PC / PlayStation 4 / Xbox One

Deathevil