MEGOSZTÁS

A WRC 7 egy új kezdet a hivatalos rally játékok történelmében. Meglepetésekre számíthatnak a világ minden táján murvát felszántani szerető játékosok, elvégre a három évvel korábban történt fejlesztőváltás kezd kifizetődővé válni. Az eddig be nem váltott ígéret státuszban leledző francia Kylotonn Games idén őszre megrázta magát és végre igazán jó élmény rallyzni.

A játék indítását követően ismerős menürendszer fogadja a játékost, de nem kell megijedni, a pályákra kimerészkedve azonnal fejlődés jelei mutatkoznak. Mondjuk éves szinten még mindig nagyon laposan van ez a fejlődési szint, ami lehet, hogy több évet egybe nézve azért exponenciális emelkedést mutat, de igazán a hetedik résszel következett be az előrelépés. Persze rengeteg terület maradt még, ahol csiszolásra szorulna a WRC videojátékos adaptációja, mindenesetre a vezetési élményt nagyon jól eltalálták, amihez ügyes járműfizikát és útviszonyokhoz alkalmazkodó viselkedést alkottak meg.

Szimuláció felé félúton

A jégbordás utakon, az eső áztatta földeken érezni, hogy az autók óvatosabb kezelést kívánnak meg. Megváltozik a fék és gáz menedzsmentje, ráadásul a kanyarodás is más megközelítést igényel. Azért még nem egy hardcore szimulációról beszélhetünk, de a könnyed arcade száguldástól is fényévekre van. Magyarán egy nagyon jól belőtt köztes végeredmény született, ami ráadásul még paraméterezhető is. Az azonnali Driving Test elvégzésével a rendszer a vezetési stílusunknak megfelelő beállításokat ajánl, amit célszerű lehet megfogadni.

Sokkal meggyőzőbben viselkednek az autók az utakon, érezni a típusok, az osztályok és a gumik közötti különbségeket, ráadásul ezen felül még a környezettel is sokkal komolyabb, a fizika törvényeihez közelebb álló viselkedés tapasztalható. Az útszélét jelző hálókat leszögelő tüskék életszerűen repkednek, ha letaroljuk őket, ahogy a fakerítések is elfogadhatóan hullanak darabokra. A Junior WRC-s verdák mamlaszul billegnek és a kanyarokban is mackósabban, lustábban hajlandóak viselkedni, ellenben a brutálisan fürge és mozgékony WRC verdákkal.

A tempós sebességérzet maximálisan jelen van a WRC 7-ben, igaz ez részben a szűkös utaknak, objektumokkal gazdagon dúsított szakaszoknak is köszönhető. Egyedül az autók tömegét méretezték alul, sokszor nagyokat pattognak a verdák, ebből kifolyólag találkozhatunk meghökkentő jelenetekkel, extrém borulásokkal. A sérülés rendszer, a törésmodellezés túlságosan megbocsájtóan viselkedik, karcolásokkal úszhatunk meg akár brutális csattanásokat is, de a kitartóbbak, vagy a felelőtlenebb sofőrök azért lebonthatnak néhány elemet az autókról.

Építsünk WRC-s karriert

Játékmódok terén nem kapunk szinte semmi különlegeset. A sima futamok mellett lenyomhatunk egy-egy bajnokságot, teljesíthetünk hetente valamilyen kihívást, és kapunk osztott képernyős helyi multit, de kimerészkedhetünk a világhálóra is, ha véletlenül találunk versenyzőket. Sajnos nem veretik túl sokan online a WRC 7-et. A program lényegét a karrier mód adja, ahol a Junior kategóriából indulva fokozatosan kell felküzdeni magunkat. Kicsit száraz a körítés, szinte csak a versenyekre összpontosít a karrier mód, de az istállónkban foglalkozhatunk az autónk javításával, a csapatunk moráljával vagy a sajtóeseményekkel.

Örvendetes, hogy rengeteg új helyszínt és pályát pakoltak a hetedik felvonásba. A körözgetős, páros Special Stage-ek mellett érdekfeszítő, izgalmas pályákkal találkozhatnak a rajongók. Többségükben a felépítésük is kifejezetten változatos, alagutak, ugratók, települések színesítik, és nem ritka, hogy komoly magasságkülönbségek jellemeznek egy-egy szakaszt, felkaptatunk egy meredekebb dombra, majd veszedelmesen lerongyolunk. Szomorú viszont, hogy találkozni pár súlyos hibával is, ami a pályatervezők és a tesztelők számlájára írható, ugyanis előfordul, hogy az aszfaltból a hegyoldalban lévő fa egyik ága meredezik kifelé.

Akad még javítani való

Már évek óta nagyon zavar az emberekre alig emlékeztető klón seregek tobzódása a pályák egyes szakaszain, ahogy élettelenül, művin oda lettek hányva. Eszméletlenül fel tudnák dobni a száguldás élményét, ha néhány őrült szurkoló érkezésünkkor lerohanna a pályáról, vagy ha képesek lennének valamilyen interakcióra. Az elmért féktávok esetében a nézők közé vágódva azonnal visszarak az útra a reset car egy méretes 9 másodperces büntetés kíséretében. Remélem, nem kell ecsetelnem ezen megoldás színvonaltalanságát. Nem hullákat szeretnék repkedni látni, még véletlenül sem akarok GTA-t csinálni a rallyzásból, de az autónk közeledtére elugró nézők egészen más minőségi szintre emelhetnék a WRC játékokat.

Ha már átcsaptam elégedetlenkedésbe, akkor a büntetési rendszer őrült viselkedését is “méltatni” kell. Felfoghatatlanul értelmezi a rendszer a pálya nyomvonalán történő haladásunkat a programba ágyazott, kódsoroknak álcázott bíró. Egyes helyeken, például egy nagyobb szakadék aljáról azonnal visszapakol (plusz másodpercekkel jutalmazva a figuránkat), de sajnos olyan is előfordulhat, hogy a szalagkorlát melletti haladást sem tolerálva, teljesen jogtalanul tönkreteszi a versenyünket.

Főleg az újonnan bevezetett epikus versenyek esetében tűrhetetlenek az ilyen bakik, ahol 15-20 kilométeres szakaszokat teljesíthetünk. Itt tehetjük igazán próbára képességeinket és tapasztalhatjuk meg az igazi rally versenyzők életét, a fejlesztők kicsit túltolt elképzelései szerint. Számomra ezek tipikus idegtépő és fárasztó eseményeknek bizonyultak, túlságosan nagy téttel a visszatekerés lehetősége nélkül. Ezúttal egy-egy versenyt csak limitáltan kezdhetünk újra, mely megoldás tovább erősíti a WRC 7 komolyságát.

Látványos fejlődés kisebb bukkanókkal

A látvány, a helyszínek megvalósítása inkább csak funkcionálisnak nevezhető, mintsem lenyűgözően látványosnak. Már említettem, hogy változatos terepeket hódíthatunk meg, melyek között akadnak egészen pofás atmoszférát villantó országok, ahogy szürke, ötlettelen, unalmas terepek is. Érdemes variálni a napszakokkal és az időjárással, mert előbbi okozhat pár pozitív meglepetést, mint mikor egy hegy mögül bedőlve egy kanyarban az arcunkba kapjuk a felkelő nap sugarait. Az eső és havazás vizuálisan nem dobnak nagyot a végeredményen, amiért a fényhatások igyekeznek kárpótolni.

Az autók modellezése egészen részletes, belülről ezúttal kevesebb figyelmet szenteltek a műszerfalnak, mindössze egy belső kameraállást kapunk. Versenyek közben nagyon hatásos, ahogy porosodik, koszolódik a kaszni, megesik, hogy szinte ki sem látni a szélvédőn, így az ablaktörlők használatát leprogramozhatták volna. Az audio részlegen szintén komoly munkát végeztek, többségükben füleink számára kellemes hangon duruzsolnak a járgányok, nem eltúlzottak a kipufogók durranásai és szép változatos zaj adatbázisból dolgoztak, legyen szó a kisebb koccanásokról vagy a folyamatosan felverődő kavicsok zajolásáról.

A WRC 7-nek is megvannak a maga hibái és gyermekbetegségei, de a széria kapcsán ilyen élményekben már régen nem volt részem. A Kylotonn Games nagyon kezd magára találni és a WRC virtuális adaptációjának színvonalára is kezdenek ráérezni. Talán az a legnagyobb dicséret a WRC 7 esetében, hogy nem a teszt megírása miatt játszottam órák tucatjait a játékkal, hanem az élmények és a szórakozás végett.

Fejlesztő:Kylotonn Games
Kiadó: Bigben Interactive
Megjelenés: 2017. szeptember 15.
Műfaj: Racing
Platform: PC, PS4, XboxOne
ÁTTEKINTÉS
Értékelés
MEGOSZTÁS
Előző cikkCím nélkül is pontosan ér célba az új (l)égiposta
Következő cikkÍme a mobilos zenehallgatás jövője