MEGOSZTÁS

Mikor 2014-ben először láttuk a Cupheadet még szinte semmit nem tudtunk róla, a Disney rajzfilmeket idéző grafikája miatt mégis rögtön beleszerettünk. Jókora csúszást követően a mesefigurák csak 2017. szeptember végén szabadultak ki a fejlesztőstúdió formáló kezei alól, hogy aztán a mi, vagyis a játékosok kezeit formálják: eltörjék ujjainkat, letépjék körmeinket és  görcsös rándulásokat okozzanak.

A történet szerint a főszereplő testvérpár, Cuphead és Mugman az Ördög kaszinójába tévednek, ahol a kezdők szerencséjével kezdetben agyonnyerik magukat, végül azonban nemcsak pénzüket, fogukat is kis híján ott hagyják. Némi rimánkodás után a Sátán alkut ajánl nekik: ha elviszik neki a korábban szintén szerencsétlenül járt kuncsaftok adósságát, úgy megmenekülhetnek.

Kettőjük behajtó körútja pedig kétségkívül káprázatos. A harmincas éveket idéző atmoszféra már az állóképeken is baromi erős, mindez a tükörsima animációknak, a betonbiztos sebességnek és az autentikus zenéknek/hanghatásoknak köszönhetően mozgás közben hatványozottan megmutatkozik. Számomra külön öröm, hogy a kisebb költségvetésű címek körében népszerű retro lázat a Cuphead nem lustasággal és elnagyoltsággal, hanem épp ellenkezőleg, maximalizmussal és páratlan stílusérzékkel idézi meg.

Sose egyezkedj az Ördöggel

Ahogy azonban az Ördöggel ujjat húzó fivérek élete nem játék és mese, úgy a képernyő előtt a játékosé sem. Az első pofon akkor érhet bennünket, ha a játékra ugrálós címként tekintünk. Vannak ugyan “run & gun” megnevezésű ügyességi szekciók, egyrészt viszont ilyenből nagyon keveset kapunk, másrészt ezen pályákon is sokkal inkább az utunkba kerülő ellenfelek, mintsem akadályok legyűrése a hangsúlyos. A Cuphead sokkal inkább egy bossfight-túra, mintsem klasszikus oldalnézetes platformer; arról szól, hogy sorban bekopogunk a főmuftikhoz, majd felaprítjuk őket.

Az ellenlábasokkal vívott harcok őrületesen jók, de őrületet is okoznak. Az ember/állat/növényszerű szerzetek klasszikus rajzfilmes figurák, mégsem éreztem egyiket sem koppintásnak. Az összecsapások ritkán tartanak három percnél tovább, ez a rövid idő azonban tartalmasabb és változatosabb, mint egy Call of Duty kampány. Az adrenalint két elem pumpálja az egekig: az ellenfél életerő-kijelzésének a hiánya, valamint a csaták több fázisra osztottsága.

Ez folyamatos frissességet, de állandó bizonytalanságot is okoz, mivel nem tudjuk hogyan állunk és mi jöhet még. Ezt megfejeli a személyiségromboló nehézség, mely néha igazságtalan, többnyire azonban fair, csak épp hibát nem tűrő. Az irányítás viszont szerencsére hibátlan, “Bögrekobak” kiválóan reagál a legapróbb gombsimogatásra is, így erre fogni a kudarcot inkább olcsó kifogás, mint valós panasz.

Egy csészényi méreg

Némi mankót azért hozzánk vágtak a fejlesztők. Lehetőségünk van “könnyített” módban nekivágni a harcoknak, bár ezt senkinek nem ajánlom, mivel így győzedelmeskedve nem gyűjtjük be a végigjátszás szempontjából értékes tartozásokat. Csuporfejű cimboránkat a futkorászós szinteken begyűjtött zsetonokat elköltve különböző extrákkal (több élet, jobb fegyver) tuningolhatjuk. Bár a boltban vásárolható dolgok valamilyen szinten hasznosak, végig úgy éreztem, hogy csak csekély mértékben nyújtanak számottevő segítséget.

A Cuphead ketten is játszható, a helyi kooperatív mód azonban számomra valahogy nem volt az igazi. Játékmechanikailag rendben van, mivel azonban általában nagyon sok minden van egyszerre a képernyőn és a két testvér is eléggé hasonlít egymásra, a káoszban könnyen el lehet veszíteni a fonalat. Egy közös nevetős-szitkozódós órára kiváló szórakozást nyújt, a komoly szándékúak számára azonban a közös kaland inkább plusz frusztrációt okozhat.

A Studio MDHR első művét mindenki számára bátran ajánlom. Könnyen lehet, hogy a huszadik próbálkozás után az idegösszeomlás szélén feladjátok, a Cuphead minden eleméből párolgó egyediség azonban nagy valószínűséggel mindannyi kudarc és „esküszömnemfogomtöbbetfelidegesítenimagam” után is vissza fog rántani.

A program része az Xbox Anywhere szolgáltatásnak, így a Microsoft Store-on keresztüli megvásárlás esetén PC-n és XONE-on is nyüstölhető.

Fejlesztő:StudioMDHR Entertainment
Kiadó: StudioMDHR Entertainment
Megjelenés: 2017. szeptember 29.
Műfaj: Run and gun
Platform: PC, Xbox One
ÁTTEKINTÉS
Értékelés
MEGOSZTÁS
Előző cikkQHD videót is tud a Galaxy Note8, ha akarjuk
Következő cikkÖnvezető teherautókat készül használni a DHL