MEGOSZTÁS

Megérkezett a Forza Motorsport 7, és megjelenése óta vitatkozunk, hogy vajon jogos–e a hetes megnevezés a címében, mikor a két évvel ezelőtt megjelent hatodik felvonás kibővített verziója is lehetne. Kevés újítás, megkérdőjelezhető döntések, bőséges tartalom, élvezetes vezethetőség. Most akkor kell nekünk a legújabb Forza?

Annakidején meglepő volt a Forza Motorsport 7 bejelentése, korainak hatott a folytatás, egy minőségi, de lelketlen iparosmunka szaga terjengett a levegőben. Persze a Turn 10 Studios neve egy igazi biztosíték, és az Xbox One X konzol bejelentése is sokat javított az új Forza negatív előjelein, a vaskos erőforrások egy merészebb, generáción belüli, algeneráció váltást vetítenek előre a Microsoftnál, aminek a Forza Motorsport 7 lehet az első fecskéje. Így az ősz közepén vajon el is hoz egy csipetnyi nyarat a Microsoft versenyjátéka? Az Xbox One X megjelenésekor visszatérünk majd a kérdés megválaszolására, az alap Xbox One-on sajnos tovább hullanak a falevelek.

Már nem csak a kocsink öltözködik

Legnagyobb fejlődés (ha fejlődésnek nevezhető), hogy kicsit cirkuszosabb lett a koncepció. Ezúttal már versenyzőnk fizikálisan is testet öltött, ami magával hozta a cicoma lehetőségét. A karrier mód során egy nagyvárosi turkáló készletét megszégyenítő ruhakínálatból (Driver Gear) cifrázhatjuk női vagy férfi sofőrünk külső megjelenését. De más területeken is tetten érhető a popularitásra való törekvés, ráadásul erre már Dan Greenawalt is felkészítette a rajongókat. Elmondása szerint nem akartak egy újabb száraz versenyjátékot, inkább azt szeretnék, ha mindenki megtalálná a Forza Motorsport 7-ben a szórakozást. Hmm…, milyen lelkes játékosbarát hozzáállás, meg is könnyezem és mosolyogva beszopom, hogy nem a profitorientáltság húzódik meg a háttérben.

Gyűjtögető életmódra felkészülni

A Forza Driver’s Cup rejti ezúttal a karrier módot. Számos érdekes megoldással találkozhatunk, míg végig küzdjük magunkat a hat csoportba sorolt versenyeken. A legmegosztóbb húzás a Collector Tier bevezetése, azaz az autókollekciónk méretének növelése. Szó szerint autófarmolásra vagyunk kényszerítve, ugyanis az autókollekciónk kapcsán is kapjuk a pontokat és szinteket lépünk, így juthatunk hozzá az egyre vadabb és ritkaságnak számító gyönyörűségekhez. Sajnos ezzel kicsit rákényszerítenek arra, hogy ne csak az általunk favorizált verdákat vegyük meg. Ennek köszönhetően lassabb haladásra kell számítanunk, viszont előnye, hogy több különböző járgánnyal is megismerkedhetünk közelebbről, valamint a pénzünk is alaposabb menedzselést követel meg.

A pénzünket azonban nem csak a verdák gyűjtögetése fogja emészteni, hanem a ládikák nyitogatása is. Ezúttal már nem növelhetjük a segítségek kikapcsolásával a versenyekért járó jutalmunkat (a gépi ellenfelek, azaz a Drivatar nehézségi szintje azért ad még plusz jutalmat), amit a Modok és a Prize Cratesek bevezetésének köszönhetünk. Az utóbbiak nyitogatásával újabb kocsikat vagy Modokat szerezhetünk, melyeket versenyenként aktiválva extra pénznyereményre vagy XP-re tehetünk szert, ha teljesítjük a nehezítéseiket (éjszakai futam, realisztikus vezethetőség). Alapjában a problémát csak a kényszeres autóvásárlás jelenti (de az sem különösebben zavaró), a Modok alkalmazása kifejezetten feldobja a versenyeket.

Hasogattunk elegendő mennyiségű szőrszálat, így most már rátérhetünk a Forza előnyeire, ugyanis azokkal is rendelkezik. A számok tekintetében nyugodtan kijelenthetjük, hogy konkurenseihez képest egy teljesen más ligában, a felsőbb osztályban játszik a Forza 7. Azt is mondhatnánk, hogy a Microsoftnál a farokméregetést az autó lista duzzasztása jelenti, ugyanis a Forza 7 jelenleg verhetetlen ezen a fronton.

A 700-nál is több csodálatos, különleges vagy fantasztikus vasparipa, ámulatba ejtő kivitelezéssel van jelen (listában a Porsche és a Volkswagen is). Tengernyi gyönyörűen megvalósított, belső műszerfal nézettel ellátott, különböző márkájú, fajtájú és típusú járművet zsúfoltak a végeredménybe (utcai autók, sportkocsik és rally verdák mellett még homokfutók, sőt kamionok is a felhozatal részét képezik). Ráadásul meg merem kockáztatni, hogy mindegyik más vezethetőséget, más járműfizikát kapott, ami dicséretre ad okot.

A rengeteg különböző típusú és osztályú autóhoz csak zárt pályás aszfaltozott terepeket kapunk, ami a terepjárók, rally autók és a homokfutók szerepeltetését kicsit értelmetlenné teszi. Egyébként a 30-nál is több pálya, megint csak nem kis szám egy ilyen játék esetében, fantasztikusak még úgy is, hogy az előző részben is azok voltak. Az új aszfaltcsíkok pedig jelentősen megdobják az összhatást, döbbenetes élmény bármelyiken helyszínen száguldani.

Játékmódok terén elfért volna még néhány bátor, vagy extrém elképzelés (ha már annyira próbálják feszegetni a határokat). A Rivals menü rejt néhány érdekes futamot, valamint a Forzathon események is aktivizálódnak hamarosan, de azért még mindig a Show Case eventök aratják le a babérokat. A rendőrautós bowlingozás, a kapuk közötti szlalomozás vagy a brutális hosszúságú Endurance futamok mindenki képességeit próbára fogják tenni.

A házon belüli széria hangulata után való kapálózás nem elég ahhoz, hogy a Motorsport ágazat is vadul trendi tudjon lenni, ráadásul a hardcore élmény is csorbul, aminek a kifinomult versenyzők, a sznob virtuális pilóták nem fognak örülni. A mikrotranzakciók későbbi bevezetésével pedig csak a rajongók haragjával való frontális ütközést odázzák el. A legutóbbi részben szintén sokan kikérték maguknak az erőteljes farmolást, akkor a fizetős ládikák nyitogatása jókora ellenérzést és felháborodás tűzijátékot fog kirobbantani.

Döbbenetes megvalósítás kisebb döccenőkkel

Vajon a feszített tempójú fejlesztés, esetleg csak a túlvállalás lehet az oka, de ezúttal bizony feltűnő hibákkal is találkozni a végeredményben. A bizarr nagysebességű ütközések nem ide tartoznak, de egy nagyobb csattanáskor, ahogy sértetlenül pattannak vissza az autók a falakról, kifejezetten kiábrándítóan hatnak. A karosszériák felületi karcolásai és óvatos deformálódásai ugyan jól mutatnak, de az elméletileg totálkárosra zúzott gépszörnyek irreálisan térnek vissza a pályára.

Az olykor jelentkező kimaradozó hangeffektek, vagy a lespórolt sebességváltási animációk sajnos tovább rontják az egyébként ízléses összképet. Érezhetően az arcade-osabb irány felé kezdett el húzni a Turn 10 Studios, még komolyabb beállítások esetén sem marad el a sikerélmény. Abban reménykednek, hogy több új kocajátékost vonzanak, mint amennyi szimulációra éhes sofőrpalántát veszítenek. Ez a Drivatarra keresztelt mesterséges intelligenciának biztosan nem fog jót tenni, pedig már egyre kevesebb az idióta viselkedés, és kellően agresszívek a gépi ellenfelek.

A dinamikus időjárás elképesztően hatásos, ellenben az eső nagyobb hatással is lehetne a vezethetőségre, az óvatosabb tempón vagy a nagyobb pocsolyákon túl, melyek megfogják a száguldó járgányokat. A helyszínek többségükben kellő módon látványosak, de akad azért szörnyen, már-már groteszk módon elnagyolt és ronda pálya, mint a Top Geares terep gyalázatos háttér környezete vagy nevetséges gyep megvalósítása. A Dubai aszfaltcsík pedig totál az ellentéte is lehetne, ahol a gyönyörű napsütés mellett a szálló homok és a közeli nagyváros káprázatos kompozíciója, képes még a figyelmünket is elterelni a vezetésről.

A túltolt realisztikusság sem biztos, hogy mindig a legjobb út, hiszen a napsütésben, olyan mértékben képes tükröződni a műszerfal, hogy már a beláthatóságunkat korlátozza. Ha az volt a terv, hogy más kameraállást is kipróbáljunk, akkor elérte a célját a Turn 10 Studios. Az egészen kellemes látványt akár több tucat gyönyörű versenygép társaságában is képes stabilan megjeleníteni, ezzel kellő sebességérzetet biztosítva. Már csak a töltési időket kellett volna a felére csökkenteni.

A Forza Motorsport 7 érezhetően mindent megtesz annak érdekében, hogy magával ragadja a felhasználót. Igyekszik addiktív lenni, próbál szórakoztatni, köztes lehetőséget kínál a vezetési modell kapcsán, a bőség zavarával kecsegtet, azonban mégsem talál be Ámor nyila az első percek, vagy órák során. Nincs robbanás, nem repkednek pillangók a gyomrunkban, a szerelem helyett inkább csak érdekkapcsolatnak éljük meg az együtt töltött időt. A pénzünkért akkor is jól szórakozunk, ha csak elmaszatolt, plasztikázott újdonságokat kapunk, elvégre dögös a hetes számú Forza cicus, csak a sok műanyag miatt fakul a fénye.

Lefordítva a csöppet szentimentalizmusba forduló értékelésemet, nem biztos, hogy a Forza Horizon nyomvonalára való ráhajtással és a farmolásra, majd extra fizetéssel való fejlődés gyorsításra ösztönzés a Motorsport jó iránya. Nehéz két év alatt jelentős fejlődést előidézni egy versenyjáték esetében, de pár bátrabb döntés kifizetődőbb lehetett volna. Még mindig nagyon jó ezzel a Forzaval versenyezni, de 2019-ben már nem szeretnék egy ugyan ilyen nyolcas sorszámú körözgetéssel „szórakozni”. Komolyabban is vehetné a Microsoft a legértékesebb és talán egyetlen nagy frencsájzát, ha nem akarja a Ubisoft Assassin’s Creedjének sorsára juttatni.