MEGOSZTÁS

Bizonyára senkinek nem kell bemutatni azt az érzést, amikor egy kétperces trailer láttán az ember a vészvillogó bekapcsolása mellett szíve szerint légvédelmi szirénát is bőgetne, és úgy kürtölné világgá: mérget vehetünk rá, hogy a szóban forgó film nézhetetlen lesz. Nem átlagos, nem felejthető, nem is boldog, hanem pusztítóan szégyenteljes.

Nos, a Boldog halálnapot előzetese már csak azért is erre engedett következtetni, mert üvöltött belőle, hogy az alapötlet az utóbbi idők legszemérmetlenebb nyúlása, mégpedig az Idétlen időkig című alapvetésé. A slasher-tinihorror közeg pedig tíz lapáttal tett rá nyomasztó előérzetünkre, a diszkóritmussal felturbózott karácsonyi lemezek közül ugyanis több klasszikus került ki, mint ebből a műfajból a Péntek 13 óta.

Az előítéleti kegyelemdöfést pedig a rendező, Christopher Landon személye adta meg, tudniillik az ő nevéhez fűződik a Parajelenségek-franchise leggyalázatosabb része, A megjelöltek is. (Pedig hát, szó se róla, nívótlanság terén szoros a verseny a folytatások között!). Ezek után pedig tényleg a perverz kíváncsiság volt az egyetlen tényező, mely azt súgta, hogy üljünk be legújabb filmkére. A percek múlásával pedig jött a nagybetűs megdöbbenéssel vegyes felismerés: a Boldog halálnapot tökéletesen működik!

Egyrészt, mert meglepően ügyesen lavíroz a horror és a vígjáték műfaja között, és mindkét komponens kellően erős. Amellett, hogy Landon mindent megtanult a hatásos ijesztegetésről, egy pillanatig nem veszi komolyan magát, ugyanakkor akkor sem esik át a ló túloldalára, amikor a slasher elcsépelt elemeiből űz nyilvánvaló gúnyt. A főszereplő, Jessica Rothe első blikkre nem több, mint a száznegyvenedik instant tinihorror-Barbie, akit legközelebb jó eséllyel az Amerikai Pite 25-ben látunk viszont az ötven éves Jason Biggs mellett.

Szép lassan azonban kibontakozik, mennyivel több rejlik benne. Sőt, belátjuk töredelmesen, képtelenség nem imádni a lelketlen, cinikus lotyó szerepében, de akkor is tökéletesen hiteles, mikor épp drámaira veszi a figurát. Ő alakítja a főiskolás Tree Gelbmant, aki egy csúful átmulatott éjszaka után a tőrölmetszett jófiú, Carter szobájában köt ki. Este egy újabb házibuliba hivatalos, át útközben egy hörcsögmaszkos támadó végez vele. És másnap újra Carter mellett ébred, hogy átélje ugyanazt a napot. A körforgást pedig csak akkor törheti meg, ha rájön, ki tűzi konyhakésre őt estéről-estére.