MEGOSZTÁS

A CES 2018 központi témáját képezik az elektromos/önvezető autók, amelyhez a kínai gyökerekkel rendelkező Byton is alaposan hozzátette a magáét.

A mindössze 2106 márciusa óta létező, kínai befektetők által életre hívott, és veterán autóipari szakértőkkel megtámogatott Future Mobility Corporation nem szeretné sokáig húzni a dolgot. A Byton néven futó SUV modellt már jövőre, azaz 2019 végén piacra szeretné dobni, méghozzá nem is annyira elszállt, 45 ezer dolláros áron.

Autó, mint okoseszköz

A cég Las Vegas-i bemutatójának központi gondolatmenete szerint ez már nem is egy autó, hanem egy intelligens, csatlakoztatott használati tárgy. Egyelőre vállaltan koncepció modellről van szó, vagyis a praktikumot, illetve a megvalósíthatóságot még nem annyira lehet, érdemes számon kérni a tervezőkön.

Erre rímel az például, hogy a jármű nem rendelkezik visszapillantó tükörrel, mert ezt a feladatot a karosszériába épített kamerák látják el. Az ajtók kinyitását szintén objektívek, illetve az ahhoz kapcsolódó rendszer intézi azzal, hogy a kocsihoz közeledő sofőr arcát automatikusan felismeri és már nyitja is az ajtókat. Maga a dizájn meglehetősen visszafogott, sokak szerint unalmasnak is mondható, de ez nyilvánvalóan még sokat fog változni.

A belső tér már sokkal izgalmasabb, és itt már bőven lehet sci-fi jellegű kialakításról beszélni. Elforduló front ülések, a műszerfalat teljes egészében elfoglaló látványos panel, a kormányon elhelyezett érintőképernyő mind azt sugallja, hogy ilyet még nem látott a világ. A Byton egy teljesen saját okosautó platformra épülő rendszert használ, ami az önvezető funkció mellett minden egyéb kommunikációs feladatot is vezérel.

Merész álmok valós tapasztalatra építve

A BMW, illetve Faraday Future múlttal bíró alapítók és igazgatók a prezentáció során külön hangsúlyozták a gesztus alapú vezérlési rendszer különlegességét, illetve azt, hogy a Byton képes az összes csatornát kezelni, sőt, még a sofőr életjeleit is monitorozni, amennyiben az valamilyen hordható eszközt visel.

Az autó természetesen teljes mértékben elektromos meghajtású. A cég egy töltés mellett 400 km-es hatótávolságot ígér, valamint azt, hogy 30 perces töltéssel már az akkumulátor 80 százalékosra feltornászható. A Byton ugyanakkor egy kiinduló modellt jelent, a kifejezetten nagy méretekkel bíró SUV vázára a jövőben több egyéb kasztni érkezhet, nyilván az igényektől és az alapkivitel sikerétől függően.

Ígéretes, izgalmas, helyenként meglepő a koncepció, jövőre kiderül, hogy mennyire haladnak jól a cég munkálatai és valóban ki tudnak-e állítani egy kereskedelmi forgalomba hozható darabot.