MEGOSZTÁS

A Mastercard bejelentette, hogy 2019 áprilisától Magyarországon is elérhetővé teszi a biometrikus, így többek között az arcfelismeréssel („szelfi”) vagy ujjlenyomattal történő hitelesítést.

Noha a digitalizálódás viharként söpör végig az összes létező piacon, a fizetés még mindig az a terület, ahol a felhasználók bizalmatlanok. Az online felületeken történő vásárlás, az ahhoz kapcsolódó azonosítás, illetve az abban látott veszélyek miatt sokan továbbra is idegenkednek a bankkártya adatok, jelszavak használatától és ez fog talán megváltozni a Mastercard Identity Check megoldása miatt.

Arc és írisz a jelszavak helyett

A vállalat technológiája képes arra, hogy a kártyabirtokosnak (de legyen inkább egyszerűen vásárló) ne kelljen a fent emlegetett adatokat megjegyeznie, kiadnia, beírnia, hanem azt biometrikus módszerekkel helyettesítse. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az online fizetés, vagy banki ügyintézés során az azonosítás egyedi, kizárólag a vásárlónál megtalálható jellemzőkkel történik. Ez lehet ujjlenyomat, az arckép (innen jön a szelfi), vagy adott esetben az írisz.

Az Identity Check pár éve már készen áll, de érthető módon idő kellett arra, hogy a felhasználóknál található eszközpark, illetve maguk a pénzintézetek is eljussanak egy olyan szintre, ahol mindez bevezethető. Úgy fest, hogy ez az idő eljött, mivel jövőre összesen 37 országban (köztük hazánkkal) elérhetővé válik ez a technológia. Akkorra valószínűleg még többen használunk majd ujjlenyomat és egyéb szenzorokkal ellátott eszközöket, amik egyébként egy ideje már nem csak a felsőkategóriás telefonok kiváltsága.

Elsöprő támogatottság

Bár a józan paraszti ész is azt mondaná, hogy ez mindenkinek jó lesz és szeretni fogjuk, azért a Mastercard az Oxfordi Egyetemmel közösen elvégzett kutatással utánajárt annak, hogy miként állunk hozzá a témához. Az eredmények azt mutatják, hogy a vásárlók túlnyomó többsége (93 százaléka) részesíti előnyben a biometrikus fizetést a hagyományos, PIN-kódos megoldással szemben.

E mellett a banki szakemberek is szívesen fogadnák el ezeket a megoldásokat, a megkérdezettek 92 százaléka volt nyitott az ilyen jellegű szolgáltatásra. Ráadásul a bankok szerint sokkal valószínűbb, hogy egy vásárló befejezi a vásárlást, amikor biometrikus hitelesítést használ. A hagyományos megoldásokkal szemben (SMS-ben küldött egyszeri jelszó) a biometrikus hitelesítés 70 százalékkal csökkenti annak valószínűségét, hogy a vásárló megszakítja a fizetési folyamatot.