MEGOSZTÁS

Amikor az autonóm közlekedés szóba kerül, legtöbben a személyszállításra gondolnak, ám egy új kezdeményezés más oldalról közelíti meg a kérdést.

A Nuro nevű céget két, korábban vezető pozíciót betöltő Google mérnök alapította, akik több autonóm projekten dolgoztak együtt. Fejlesztésük a szolgáltatások automatizálására és az ún. utolsó mérföldes szállításokra fókuszál.

A szállítás reformja?

A “last mile delivery” kifejezés azt a folyamatot jelöli, amikor a kiszállítani kívánt áru egy gyűjtőraktárból eljut a címzetthez. Az elképzelés szerint önvezető autók használatával csökkenthetők lennének a költségek és a baleseti kockázat.

A földi önvezető megoldások további előnye, hogy költségek visszaszorítása mellett a nap bármely szakaszában lehetne szállítani és nem kell foglalkozni pl. a repülő járművekre (drónokra) vonatkozó, igencsak szigorú szabályozással.

Önvezető kocsi kicsit másképp

A Nuro R1 elnevezésű prototípus elsőre mókásnak tűnik, azonban meglehetősen praktikus járműről van szó. Vezetőfülke természetesen nincs, ahogy az utastér helyét is a csomagoknak szánt rekeszek foglalják el. A különböző kamerákat, érzékelőket és LIDAR-t a tetőre szerelt konzolba rejtették. A jármű hozzávetőleg a Toyota Highlander magasságával rendelkezik, széltében azonban csak fele annak, hogy könnyebben tudjon manőverezni. Az ügyfelek egy alkalmazáson keresztül értesülnek majd a szállítmány érkezéséről, és egyedi kóddal juthatnak hozzá a megrendelt áruhoz.

A csapat jelenleg hat járműből álló flotta segítségével teszteli a rendszert. A projekt az ötletgazdák szerint jól halad, de azért bőven van még tennivaló. A kezdeményezés mindenesetre kifejezetten hasznos, bízunk benne, hogy nem tűnik el bürokrácia útvesztőjében.