MEGOSZTÁS

Testközelből vizsgáltuk be a Nokia idei terméksorát, ami alapján magától értetődően vetődött fel pár kérdés. Van keresnivalója az újjáélesztett márkának? Bírja majd ezt a durva tempót? Képes lesz újra megszólítani a közönséget?

Megannyi izgalmas kérdés, amelyekkel kapcsolatban persze csak spekulálni lehet, van azonban pár mutatószám, amiből már ki lehet indulni. És persze ott vannak a Barcelonában, majd egy kicsivel később, Bécsben prezentált új mobilok, amelyek közül kettő biztosan bele tud szólni a piaci viszonyokba.

70 millió mobil egy nem teljes év alatt

A katalánoknál nem, de Bécsben sikerült bevizsgálni az új szériát, amivel a márkát gondozó HMD Global beindítaná ezt az évet. Az ikonikus banánmobilról, illetve a többi, már korhűnek nevezhető okostelefonról beszámoltunk, így aki a technikai részletekre kíváncsi, az most ugorjon vissza ezekre a cikkekre. Amíg ők behozzák a lemaradást, a többiekkel nézzük meg a bevezetőben elhangzott három kérdés közül az elsőt:

A HMD Global vezérigazgatója klasszikus környezetben

Van keresnivalója az újjáélesztett márkának?

A patinás és nagyon-nagyon klasszikus Kinsky-palotában megtartott rendezvényen maga Florian Seiche, a HMD Global vezére is felszólalt. Ahogy korábbi nyilatkozataiban, most is kiemelte, hogy tavaly 70 millió Nokia mobilt szállítottak le a piacra, amihez fontos tudni, hogy a márka gyakorlatilag csak valamikor nyár elején indult el teljes erőbedobással. Ez a szám tartalmazza a nem okos (feature phone) és androidos telefonokat egyaránt, és noha maga a cég nem bontotta ketté az eredményeket típus szerint, a közreadott adatok, illetve a kutatócégek becslései azt mutatják, hogy még ebben a csonka évben is igen jól muzsikál a Nokia márka.

Nokia 7 plus és Nokia 8 Sirocco

A válasz tehát egy kategorikus igen: ennek nem csak a Nokia névvel kapcsolatban érzett nosztalgia, felfokozott várakozás az alapja, hanem az, hogy 2017-ben közel 9 millió Nokia okostelefon kelt el a világon. Ez a teljesítmény nyilván év végén csúcsosodott ki, amikor durván 4 és fél millió mobilt szállítottak le, ami a világ smartphone forgalmának 1%-a és amivel majdnem sikerült bejutni a top 10 gyártó közé. A HMD szakemberei ehhez hozzáteszik azt is, hogy olyan márkákat előztek meg, mint a HTC, vagy a Sony, ami valódi, de egy kicsit kétes dicsőség is. Az sokkal izgalmasabb, hogy ilyen rövid idő alatt, ebben a nagy dulakodásban odaértek közvetlenül a feltörekvő kínai gyártók mögé. És ezzel ott is vagyunk a második kérdésnél:

Bírják majd ezt a durva tempót?

Az eddigiek alapján erre is igen a válasz. Az én szememben, és valószínűleg a többség elvárásaihoz képest nagyon visszafogottan, csak Kínában, a nem túl acélos Nokia 6-tal indult a buli. De ahogy telt az év, kiderült, hogy a HMD lentről építkezik, jött a többi is (Nokia 3, 5) és egyre szélesebb körben lehetett megvenni a telefonokat. Én személy szerint még a már nagyon várt Nokia 8-al kapcsolatban sem éreztem, hogy na, ez az, amire vártam. Az azonban egyértelműnek tűnt, hogy a cég méretéhez, fiatal korához passzoló, ugyanakkor tapasztalt, az iparágat nagyon jól ismerő vezetők által megálmodott termékvonal rendben lesz.

Itt értünk el az időben nagyjából ehhez az évhez, Bécshez, és az új mobilokhoz. A képek és videó alapján is kiderülhet, hogy a 7 plus, illetve a 8 Sirocoo az a két modell, ami értékben, presztízsben fontos szereplő lesz idén, és aminek kombinált eladásai, eredményei sokat nyomnak majd a latban. Persze nem elfeledve a Nokia 1-et, meg az idei 6-ost, amiből nyilvánvalóan sokkal többet fognak majd eladni.

A Nokia 7 plus a velem tartó kollégák és a HMD-sek szerint is sokkal inkább a fiatalabb, kevésbé tech központú vásárlók kedvence lesz. Ezt nem feltétlenül a baráti, kb. 130 ezer forintos ár, hanem a kellemes, igényes anyagok, a méretes, 6 colos kijelző és az árhoz képest meglepően fejlett, dupla lencsés kamerarendszer mondatja velem. Igazi ár/érték bajnok lesz ez a telefon, ami élőben is kifejezetten szimpatikus volt.

A nagyvad persze a Nokia 8 Sirocco. Hát, őt kézben tartva azért hevesebben ver a Nokián felnőtt újságíró szíve. Még akkor is így van ez, ha nem nagyon tud olyat mutatni, amit nem láttunk volna. A mostanában alkalmazott hosszúkás panelekhez képest az 5,5 colos, 16:9-s képarányt használó kijelző furcsán tömzsinek hat, nehéz is, kicsit csúszós is, de árad belőle az a régi „na, a Nokia vasat aztán tud gyártani” hangulat.

Dudorodó kameramodulok mindkét modellnél

Az üvegborítás elől-hátul szép, de egyben rettenetesen gyűjti a zsíros ujjlenyomatokat, ahogy az a képeken és a videón is jól kivehető. Sebességre érződik, hogy nem lesz gond, a Snapdragon 835 pehelyként röpteti az Android Oreót, de persze egy 230 ezer forintos mobilnál ez legyen is alap. A Sirocco az első olyan HMD forrású Nokia, ami minden tekintetben hordozza a finn kromoszómákat, bár én annak is nagyon örülni fogok, ha a cég eljut odáig, hogy már nem akarja tovább bányászni a Nokia múltját és végre saját jogú, elevezésű termékeket készít majd.

8110 Reloaded: az előlap sajnos nem rugós, úgy kell manuálisan lehúzni a billentyűzetről

Képes lesz újra megszólítani a közönséget?

Az előzőekben benne volt a válasz: most már látszik a retro alapú stratégia, a kérdés csak az, hogy ez meddig lesz elég. A tavalyi 3310 után a 8110 újrája jópofa, a banánmobil pedig már használható is, mert 4G-t, és WiFi-t is kínál. A CEO szerint a fejlődő országok felhasználóinak készült, illetve mindenki másnak, akinek lel egy poénos, hosszú akkuidejű második telefon a hétvégi kiruccanásokra, fesztiválokra, stb.

A megszólítás tehát egyelőre sikeres, a Nokia neve, múltja elég ahhoz, hogy eladjanak ezekből a telefonokból 8,7 millió darabot. A 2018-as lesz az első teljes év a HMD Global előtt, a cég pedig nem titkolja, hogy pár éven belül oda akar kerülni a 3 legnagyobb cég közé okostelefon fronton. A kezdet bíztató, kíváncsian várjuk, hogy mire lesz elég idén ez a felhozatal.