MEGOSZTÁS

A Vodafone Csoport bejelentette, hogy egy széleskörű, mintegy 18,4 milliárd euró cégértékű tranzakció keretében megállapodott a Liberty Global magyar, német, cseh és román leányvállalatának, így a UPC Magyarországnak is, a készpénz és hitelállomány nélküli megvásárlásáról (a Direct Home üzletág kivételével).

Szakmai körökben egy ideje, sőt, évek óta lehet tudni arról, hogy a két vállalatcsoport kerülgeti egymást. A Vodafone számára fontos kitörési és piacszerzési lehetőséget jelentett az az üzleti lépés, ami végül most került hivatalos fázisba. A teljes tranzakció lebonyolítása, illetve lezárása a jövő év közepéig is elhúzódhat.

Megváltozhatnak az erőviszonyok

Ahogy ez megtörténik, a Vodafone Magyarország országos szinten a második olyan szolgáltatóvá válik, mely képes saját hálózatán a konvergens szolgáltatások teljes spektrumát nyújtani. Mindez a mobil piacon kb. 25%, a vezetékes szélessávú szolgáltatások piacán 24%, a kereskedelmi televíziózás piacán pedig 19% körüli részesedése lesz. A felvásárlás átalakítja a Vodafone vezetékes és konvergens stratégiáját Németországban és a kulcsfontosságú közép-kelet-európai piacokon, kiegészítve a vállalat meglévő mobilkommunikációs tevékenységét.

Mindez köznyelvre lefordítva annyit tesz, hogy a Vodafone végre fel tudja venni a versenyt a szintén konvergens (azaz minden típusú szolgáltatását egy helyről, egy hálózaton elérhetővé tevő) Telekommal, illetve felkészülten várhatja a DIGI, korábban az Invitel lakossági üzletágával kibővült tevékenységét.

A UPC Magyarország az ország legnagyobb kábelszolgáltatója mely 1,8 millió háztartást ér el (az összes háztartás 43%-át). A UPC szinte teljes magyar kábelhálózata visszirányos adottsággal rendelkezik, tehát alap és magas felbontású videó, szélessávú internet, valamint vezetékes telefonszolgáltatást nyújt jelenleg mintegy 850.000 egyedi felhasználó számára (a Direct Home szolgáltatás nélkül).

De egyben a verseny is élénkülni fog

A megállapodás eredményeként a Vodafone Magyarország országos szinten a második olyan szolgáltatóvá válik, mely képes teljeskörű konvergens szolgáltatások nyújtására. A mobil üzletágban hozzávetőlegesen 25%, a vezetékes szélessávú üzletágban hozzávetőlegesen 24%, a kereskedelmi televíziós üzletágban pedig hozzávetőlegesen 19% körüli piaci részesedése lesz. Ezáltal a lakossági és vállalati ügyfelek egyaránt fejlettebb innovatív szolgáltatást és a tartalmakhoz való jobb hozzáférést kapnak több platformon keresztül, mindemellett kiemelkedő hálózati sebességet és minőséget élvezhetnek majd.

A Vodafone Magyarország elsődlegesen a mobilpiacon aktív, és jelenleg nincs számottevő jelenléte a vezetékes piacon, habár sikeresen pályázott 168 járásból kettő esetében magyar állami támogatásra szélessávú hálózat kiépítésére. A UPC ugyanakkor döntően kábelszolgáltató, mely a Vodafone hálózatán keresztül nyújt virtuális mobilszolgáltatást. Az átfedés minimális, így a felvásárlás nem lesz negatív hatással a versenyre. A Vodafone belépése a konvergens szolgáltatások piacára kifejezetten erősíteni fogja a versenyt azáltal, hogy az országos konvergens szolgáltatók száma kettőre nő, miközben a többi szolgáltató is megtartja erős versenyképességét.