MEGOSZTÁS

Idén merész lépésre szánta el magát az Activision. Az évenként érkező Call of Duty szériájához nem készít egyjátékos módot, csak a többjátékos lehetőségekkel próbálja megrengetni a piacot. Az első BETA tesztek már lezajlottak, így mi is kipróbáltuk a Black Ops 4-et.

A legújabb Call of Duty BETA-jából tökéletesen megtudhattuk, hogy mire lehet majd számítani ősszel. Sajnos csak a megszokott többjátékos aprításra, amit talán már kezdünk kicsit unni, és nem hordoz magában annyi újítást, ami okot szolgáltatna egy teljesárú játék piacra dobásához. Az első tapasztalatok alapján a már ismert formulát variálták meg a Treyarch fejlesztői, azaz a fejlődési rendszer a szokásos feltételek szerint fog alakulni.

A jól bevált COD recept

Szintlépéssel nyitjuk meg az újabb fegyvereket, és azok eredményes használatával kapjuk hozzájuk a kiegészítőket, hogy javíthassunk eredményességünkön, amit PERKekkel tudunk tovább fokozni. Ezúttal Scorestreakseket aktiválhatunk, ha ügyesen gyűjtjük a pontokat, persze már szinte mindet ismerjük és a saját kasztok alkotásán felül kapunk 10 különböző specialistát, akik mind kaptak egyedi eszközöket és képességeket. Itt azért akad majd néhány érdekesség és finomság, meg persze pár régi ismerős is.

Ruin például egy kampóval ránthatja keresztül magán a pályán, Superman módjára repülve, és az akciót akár egy területre ható csapással is befejezheti. Prophet rendelkezik egy mozgó elektromos sokkolóval, amit ha aktivál és követ, az összes útjába akadó ellenfelet mozdulatlanra sokkolja néhány másodpercig. Torque a védelem építése terén jeleskedik, defenzív képességeivel szögesdrótot és páncélozott mikrohullámokat kibocsájtó barikádot emelhet. Battery darabokra robbanó és szétszóródó Cluster gránátja mellett előkaphatja a korábbi részekből már ismert War machinet, míg Seraph respawn pontot hozhat létre a pályán bárhol és az Annihilatort vetheti be. Nomad aknákat telepíthet és K9-es kutyust hívhat segítségül, de Ajax taktikai pajzsa is kifejezetten hatásos lehet, ahogy Firebreak lángszórója is.

A kasztok között még elég nagy az egyensúly különbség, egyes karakterek komoly segítségeket aktiválhatnak, míg mások inkább csak támogató feladatokat kaptak, vagy taktikai megoldásokkal lehetnek a csapat javára. Ez utóbbi pedig a játékosok hozzáállásán fog múlni, megeshet, hogy egyes karakterek nem lesznek túl közkedveltek. A kipróbálható játékmódoknak Team Deathmatchet, Search and Destroyt, Capture Moshpitet és Controlt kaptunk (kijelölt pontokat kell uralmunk alatt tartani), a legtöbbjükben kifejezetten jól érvényesülhettek a karakterek képességei, amik alapjaiban határozzák majd meg a játékot.

A harcmezők hírnöke

Az újoncokat nem vette figyelembe a rendszer, simán előfordultak kezdő szinttű játékosok az akár 30-40 szintű profik között, így az első pár óra elkeserítő szenvedéseket tartogat. A zöldfülűeket agyongyalázzák a profik, amit csak kitartó gyakorlással tudunk kompenzálni. Mivel a szintünk nem teszi lehetővé a komolyabb fegyvereket és azok hatásfokának kiegészítőkkel való feltuningolását, így érdemes a halottak elhullajtott fegyvereit kipróbálgatni és taktikusabban, a csapattagokkal együtt tartani, ezzel valamicskét javítva az esélyeinken. De nézzük a térképeket is.

Frequency: a pálya egy vízre épített komplexum, ami kisebb szobákat köt össze szűk folyosókkal és középen található egy nagyobb közösségi tér, ahol rendszerint megy a rosszalkodás. A rohangálás során nem árt, ha figyelünk, ugyanis néhol hiányzik a padló és a végtelen mélység azonnal végez a félrelépőkkel. Sajnos elég fantáziátlanra sikerült ez a térkép, a pályatervezők mintha csak egy korábbi terepet emeltek volna át kicsit átalakítva.

Payload: pont a Frequency ellentéte, mert nagyon ütősen fest a havas, izlandi hegyoldalba épített bázis. A kilátás a vékony sziklaperemről lehetne valamivel szebb is, de kifejezetten üdítő volt ebben a környezetben küzdeni, ahogy a talpunk alatt ropogott a hó. Talán egy rakétaépítő bázisra vagy silóra emlékeztet, mindenesetre kellőképpen változatos, még interakcióra is van lehetőség, egy kapcsoló segítségével, ami egy panelt mozgat a szakadék felett.

Gridlock: itt egy távol-keleti városka romos utcáin téphetjük darabokra egymást, és a helyszín kapcsán dicséretet érdemelnek a designerek. Igaz, hogy minden romjaiban, de a kultúra maradványai megteremtik a megfelelő hangulatot. Az éttermek és boltok sűrűjében egy lerombolt autópálya húzódik keresztül. A legnagyobb harcok ezen a nyílt téren zajlanak a leszakadt út és autóroncsok környékén, amit mindkét oldalról be lehet látni egy-egy magaslatról.

Contraband: sokaknak lesz a kedvenc pályája. A kolumbiai tengerparti csatatér bitang jól néz ki, ráadásul még a víz alatti harcokra is van lehetőség. Valamilyen trópusi kikötő maradványai között pumpálhatjuk egymásba az ólmot. Akad itt halászviskó, hajóroncs és még híddal összekötött kisebb épületek, sőt, még egy szeletet a dzsungelből is kapunk. A tengerparti szakasz nem a legkedveltebb a harcok szempontjából, de eszméletlenül sikerült eltalálni a hangulatát.

Seaside: Egy spanyol kisvároska járható be, ha a rendszer a Seaside-ra pakolja a katonákat, ami szintén a jobban megtervezettebb térképek egyike. A finom borocskát tároló pincék hordóinál sokkal érdekesebb a kültéri helyszín, ugyanis a lerobbant tankok alaposan elrendezték a helyi építészeti remekművet. A templom romjai, és a mögötte meghúzódó apróka tér lesz a legtöbb csetepaté helyszíne.

Vajon ennyi is elég lesz?

Szóval a játékmenetben nem sok újdonság tapasztalható, a falon futás és dupla ugrás megszüntetésétől senki nem fogja földhöz verni magát. Talán a jutalmazás lett egy fokkal barátságosabb, de még így is kifejezetten nehéz összegyűjteni a kellő pontokat egy-egy izmosabb Scorestreak bevetéséhez, annyira pörögnek az események. A rendszer ezúttal kijelzi az életerőt, és már nincs automatikus visszatöltődés sem, időnként saját kezűleg gyógyíthatjuk magunkat. A specialisták tulajdonságai viszont hordoznak magukban taktikusságot, ami eléggé játékos függő, de magában hordozza a lehetőséget, hogy ne csak agyatlan mészárlásról szóljon a játék, hanem összehangolt csapatmunkáról.

Az eddig még ismeretlen Battle Royal szerű Blackout lesz a Black Ops 4 megmentője? Az a nagy kérdés, hogy a Blackout vajon mennyire tudja majd csillapítani a népharagomat, amit az egyjátékos kampány hiánya generált. Valahol persze már várható volt, hogy az Activision rá fog jönni előbb vagy utóbb, hogy sokat tudna spórolni az elhagyásával. Sokan így is meg fogják venni az új COD-ot, mert az kötelező ünnepi móka, ezzel tévesen megerősítve az Activision döntését. Mindegy is, kipróbáljuk a szeptemberi Blackout bétát is, és majd akkor eldöntjük, hogy mennyit ér ez a csomag zombikkal, multiplayerrel és Blackoutal, sztori mód nélkül. Reménykedjünk, hogy nem ér majd minket hatalmas csalódás október 12-én.