MEGOSZTÁS

A Codemaster a sok Formula 1, Grid és Dirtölés mellett 2015-ben úgy döntött, hogy egy kísérleti projekt keretében megpróbál kicsit visszakanyarodni a gyökerekhez és Colin McRae szellemét megidézve egy komolyabb hangvételű rali játékkal igyekezett kedvezni a szimulációsabb élményre vágyó játékosoknak, ami annyira jól sikerült, hogy idén megérkezett a 2.0-ás verzió, melynek ezúttal az újdonságait, pozitívumait gyűjtöttem össze egy 8 tagú listában.

Az Event menüpontban találjuk a legtöbb finomságot, kezdve a napi, heti eseményektől egészen a két különálló egyjátékos mókáig. A Rally Cross felettébb szórakoztató, kapunk általa egy kis kóstolót a versenyek poros adrenalinjából, a 8 különböző versenypályán, és akkor még ott van a hivatalos FIA rali bajnokság is. Hat ország elképesztően látványos vidékein repeszthetünk keresztül, így Ausztrália, Amerika, Lengyelország, Argentína, Spanyolország és Új-Zéland is meghódításra vár. Amennyire nem hangzik ez soknak, úgy van ez a valóságban is, így érdemes ellátogatni a Free Play részlegre, ugyanis a Historic opció remek versenyeket kínál több osztályba, korszakba sorolt klasszikus és ikonikus versenyautókkal.

Felső kategóriás minőség

Az eddigi legjobb és legprofesszionálisabb élményt nyújtja a Dirt Rally 2.0, ami tökéletesen egyensúlyoz a szimuláció és a könnyedebb árkádosabb élmények peremén, viszont ralizás esetében az előbbihez közelít. Érezni minden beállítást, módosítást, fejlesztést, erőhatást, környezeti behatást, vagy talaj és menettulajdonságot. Az első percekben érzed, hogy ez bizony kormányért kiált, de mégsem erőszakolja ránk a használatát, kontrollerrel is játszható, ha maximálisan nem is élvezhető. A különböző típusú autók viselkedései az új, tökéletesített fizikai motor révén elképesztően realisztikusan reagálnak a talaj, gumik, időjárás különböző kombinációira. Ez a fizika beszarsz annyira rendben van.

A Dirt Rally 2.0-ban naná, hogy kapunk idézőjelesen dinamikus időjárást, ami tapasztalataim szerint abban nyilvánult meg, hogy a pályák egyes szakaszain jobban, máshol kevésbé hullott a csapadék. Az eső sokkal kevésbé bír vizuálisan nagy jelentőséggel, sokkal inkább a közvetlen hatásai erősek, mint a menettulajdonságra vagy a megváltozott irányításra gyakorolt hatásai. Itt jönnek majd képbe a különböző gumitípusok használhatósága. Azért egy kis napsütéssel megtámogatva durván hatásos a látvány a szélvédő belső feléről kibámulva, ahogy a szórt sár, a csillogó, fénylő talaj, a pocsolyák vagy a sártenger is dögös és az autók is döbbenetesen koszolódnak. Ja, és majd jön még a havazás is.

Az autók fizikai viselkedése, ami az úttal van kölcsönhatásban ugye példátlan, viszont a sebességhez mérten a különböző tereptárgyakkal való találkozás a karosszériára is hatással van. Na, a törésmodellezést is jelentősen javították, részletesebb, meggyőzőbb, hatásosabb. Leszakadnak az elemek, repedeznek az üvegek, füst száll fel a motortérből, mindezek minőségi hangeffektek közreműködése mellett. A környezet is számos olyan tereptárgyat vonultat fel, melyek a fizikai törvényszerűségeknek megfelelően viselkednek, így lebonthatjuk a kerítéseket, kivihetjük táblákat, átformálhatjuk a szalagkorlátokat.

Kicsit felületesen ugyan, de ezúttal foglalkoznunk kell a csapattagok pesztrálásával is. Új mérnököket, fejlesztőket vehetünk fel, akik segítik a jobb eredmények elérését. A versenyeken nyert pénzt pedig nem csak újabb autókra költhetjük, hanem az azokon elvégezhető fejlesztésekre és a szerelőink továbbképzésére is. Utóbbi esetén csökkenthetjük a futamok közötti javításokra elköltött idő mértékét, esetleg az alkatrészek hatásfokán, strapabíróságán javíthatunk, mert egyébként fejleszthetőek és tuningolhatóak a verdák.

Generációvégi minőség a megvalósításban

Grafikai szempontból érezhető a profizmus, elvégre a srácok egy már porosodó motort pofozgatnak és hozzák ki belőle ezt a versenyképes vizuális csodát. Az autók modelljei, a helyszínek kialakítása és részletességük, bevilágításuk bármelyik napszakban, bármilyen időjárási feltételek mellett kurva jól tud kinézni. Éjszakai versenyeken, ha elveszítjük a fényszóróinkat koromsötétben tapogatózva kell megoldanunk, félelmetes küzdelmek közepette. A futamok visszajátszásai pedig már majdnem élvezetesebbek, mint maga a vezetés, és ne lepődjünk meg, ha olykor elszáguld egy drón az autónk felett.

Ezúttal sincs lehetőség visszatekeréssel a hibáink javítására, csak 5 újrakezdési lehetőséget kapunk, és megjelentek a hosszabb szakaszok, melyek nagyobb odafigyelést igényelnek, komolyabb koncentrációt követelnek meg, többet kell foglalkoznunk a részletekkel, beállításokkal, ezzel pedig feszültebb, stresszesebb, izgalmasabb, téttel bíró futamokat rejt a Dirt Rally 2.0. Minden koccanás magában hordozza a veszélyét, hogy valami elromlik az autón, vagy csak az éles útszéli bordák okoznak egy kellemetlen defektet, amivel ugrik a jó időeredményünk.

Az utolsó pozitívum pedig egyben átmenet is a negatívumok táborába, ugyanis a Dirt Rally 2.0 a megjelenést követő hónapokban fog csak igazán kiteljesedni. Sajnos plusz pénz elköltéséről van szó, ami tahó egy húzás a britektől, de sok és jó bővítések érkeznek majd folyamatosan a Season One csomagnak köszönhetően. Ilyen a hat helyszínt és a különböző fajtájú csapadékokat bővítő havazós svéd futamok elérhetővé válása, vagy Monte Carlo és a Német rali versenyek megjelenése. Sőt a VR módot is beígérték valamikor a nyár végére, szóval a kezdeti gyengébb tartalom hónapok folyamán eléri majd egy igazi alapjáték szintjét, kár, hogy majdnem dupla áron.

Akadnak azért kisebb problémák is ezzel a remek játékkal, én például a csapat menedzselési megoldást is elnagyoltnak éreztem. Az FIA rali futamok során nagyon szűkek a pályák, a szakaszok 80%-ában kerítések, sziklafalak közé vagyunk szorítva, nincsenek bukóterek, már-már idegesítően óvatosnak kell lennünk. Olykor akadnak a játéknak túlzásai is, mint a műanyag pálya szélét jelző karók, melyeken képes fenn akadni a több száz lóerős verda. Audiovizuális szempontból pedig a közönség és a versenyt biztosító személyzet baromira elnagyolt, mosott és leegyszerűsített, lehet itt kellett spórolni, hogy a játék többi eleme professzionális legyen. A hangeffektek is nem egyszer rosszalkodnak, akadnak olyan kanyarok, ahol érthetetlen módon túlvezérelt motorhangok üvöltenek a fülünkbe.

ÁTTEKINTÉS
Értékelés
MEGOSZTÁS
Előző cikkMonster Energy Supercross: The Official Videogame 2